duminică, 23 septembrie 2012

MODEL PROCES VERBAL DE INFORMARE GRATUITĂ

PROCES VERBAL DE INFORMARE Nr. _____ Incheiat astazi, …. Ora …. La sediul ….. (Birou de mediator, sediul Asociatiei….s.a) in urma sedintei de informare privind procedura de mediere, realizata de catre d-na/dl. _____________________________ mediator, autorizat prin Hotararea nr….. La sedinta de informare privind Medierea au participat: 1. Dl/Dna………………………….……………., domiciliat(ă) în………................, Str…………............................, nr.......,bl…......, et……, ap…..., judeţul......................., identificat prin C.I./B.I. seria……, nr…..…, CNP …………………………………a participat in data de ……… ,ora ……..locul sedintei……… 2. Dl/Dna……………………………….……..…., domiciliat(ă) în…………..........., Str…………........................., nr…...., bl........, et….., ap…..., judeţul......................., identificat prin C.I./B.I. seria……, nr.………, CNP ………………………………… a participat in data de ……… ,ora ……..locul sedintei……… Obiectul conflictului il constituie ……….., conform Dosar nr…(daca este cazul) (daca este cazul) Conform art. 601, alin. 1, lit. g), dl/dna….. si-a exprimat consimtamantul de a participa la sedinta de informare impreuna cu faptuitorul, conform document…data……Nr…. Partile au fost informate gratuit cu privire la procedura medierii si avantajele acesteia conform Legii nr.192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, modificată si completată si a Legii nr. 202/2010 privind unele măsuri pentru accelerarea solutionării proceselor. In urma sedintei de informare, Domnul (a) …..… au/a decis rezolvarea conflictului prin alte modalitati/ prin continuarea in instanta, motivand……... In urma sedintei de informare, Domnul (a) …..… au/a decis rezolvarea conflictului prin alte modalitati/ prin continuarea in instanta, motivand……... Prezentul proces-verbal a fost incheiat în …… exemplare. Mediator, Părţi, (semnatura si ștampila) 1. ………………………… 2. ……………………………..

GHIDUL DE INFORMARE PREALABILĂ GRATUITĂ!

GHID PENTRU ORGANIZAREA SEDINTEI DE INFORMARE PRIVIND MEDIEREA PREAMBUL În sensul legii 192/2006 modificată şi completată prin legea 370/2009 şi legea 115/2012 Consiliul de mediere adoptă prezentul GHID de aplicare UNITARĂ a legii 192/2006 Prezentul ghid este elaboraat de consiliul de mediere, in scopul asigurarii unor practici conforme cu dispozitiile legii 192/2006, astfel cum au fost modificate de legea 370/2009 si legea 115/20012, in cazul organizarii de catre mediatori a sedintei de informare privind medierea. In conformitate cu dispozitiile Art.27, alin 1 din legea prezentul ghid este un indrumar de practica pentru mediatori, fara a avea caracter obligatoriu pentru acestia Informarea părţilor în conflict cu privire la mediere capătă un nouă dimensiune odată cu intrarea în vigoare a Legii 115/2012. Până la intrarea in vigoare a Legii 115/2012 informarea parţilor în conflict cu privire la mediere era reglementată în lege numai din perspectiva obligaţiei mediatorului de a asigura informarea părţilor cu privire la mediere in toate cazurile, în care era solicitat sa intervină. Obligaţia mediatorului de a informa părţile cu privire la mediere deriva DIN PRINCIPIUL ACCEPTULUI PROCESULUI DE MEDIERE IN CUNOŞTINŢĂ DE CAUZĂ care afirmă dreptul părţilor de a a alege/accepta participarea in mediere in cunoştinţă de cauză Odată cu intrarea in vigoare a Legii 115/2012 cu privire la mediere se naşte obligaţia părţilor în conflict, în vederea soluţionării pe această cale a conflictelor în materie civilă, de familie, în materie penală, precum şi în alte materii, cel putin să se informeze cu privire la mediere, obligaţie reglementată in art.2 alin1. In litigiile prevăzute la art. 601, părţile sunt ţinute să faca dovada îndeplinirii acestei obligaţii în faţa organelor judiciare. Sediul materiei (dispozitii legale) pentru etapa de informare a părţilor cuprinsa in procedura medierii : art. 2 alin1 – in vigoare la 01.10.2012 art. 5 alin. 1 art.29 alin.1 art. 43 alin.1 si 2 art. 45 lit.c, art.601 REGULAMENT DE APLICARE UNITARĂ A LEGII 192/2006 DEFINIREA INFORMĂRII PREALABILE OBLIGATORII Informarea obligatorie cu privire la mediere, a părţilor aflate într-un conflict, este etapa prealabila INCHEIERII CONTRACTULUI de mediere, cuprinsa in procedura medierii, prin care mediatorul folosind tehnici de comunicare specifice profesiei, în condiţii de neutralitate, imparţialitate şi confidenţialitate, are scopul de a ajuta şi determina ambele (toate) părţi, ca în deplin acord şi cunoştinţă de cauză, să accepte rezolvarea neînţelegerilor dintre ele prin MEDIERE ( DIALOG şi NEGOCIERE). Printre elementele obligatorii ale conţinutului informării se vor regăsi : Drepturile şi obligaţiile părţilor, rolul mediatorului, avantajele medierii, efectele juridice ale acordului de mediere. Informarea prealabilă obligatorie a părţilor, se realizează anterior încheierii contractului de mediere şi este prevăzută în conţinutul art. 2 alin 1 din legea 192/2006 modificată şi completată prin legea 370/2009 şi legea 115/2012. Informarea se va face ambelor parti in sesiune comuna sau separata functie de caz Având în vedere că procedura medierii este o procedură ce are în componenţa sa două etape principale şi anume: Pregătirea sesiunii de mediere - Desfăşurarea medierii Este necesar ca informarea prealabilă şi obligatorie ca parte integrantă a procedurii de mediere, în etapa de pregătire a sesiunii de mediere, să fie realizată de mediator în conformitate cu art. 5 alin 1 din legea 192/2006 doar cu acordul tuturor părţilor, in intalniri comune sau separate la latitudinea mediatorului art.5, alin.1 ,,medierea poate avea loc între două sau mai multe părţi”. Conform art. 601 alin. ,, Dovada participării la şedinţa de informare privind procedura si avantajele medierii intr-o anumită materie se face printr-un proces verbal de informare eliberat de către mediatorul care a realizat informarea” In urma etapei de informare, mediatorul va elibera procesul verbal de informare obligatorie tuturor părţilor participante la şedinţa de informare, iar in cazul in care acestea sunt de acord cu continuarea procedurii de mediere, se va încheia contractul de mediere ce va cuprinde toate elementele cuprinse în conţinutul articolului art. 45, lit. a – i. Procesul verbal de informare va fi semnat de mediator si de toate părţile participante la şedinţa sau sedintele de informare. Indiferent daca informarea se face in sedinta comuna sau in sedinte separate, mediatorul va elibera procesul verbal de informare doar dupa ce acesta este semnat de toate partile aflate in conflict, care sunt sau urmeaza sa fie parte intr-un litigiu. Procesul verbal de informare va fi redactat integral de mediator la calculator si va cuprinde următoarele elemente obligatorii: antet cu datele de identificare ale formei de exercitare a profesiei număr de înregistrare (se va tine un Registru special cu numerele de înregistrare ale proceselor verbale de informare) datele de identificare ale mediatorului care a realizat informarea data, ora si locul şedinţei de informare (locul va fi conform art. 51 din Legea 192/2006) părţile participante cu toate datele de identificare obiectul conflictului si numărul dosarului, daca este cazul Numarul si data documentului prin care a fost exprimat consimtamantul victimei de a participa la sedinta de informare impreuna cu faptuitorul, in cazul litigiilor prevazute la art. 601, alin. 1, lit. g) decizia părţilor in urma informării si motivarea privind necontinuarea procedurii de mediere semnătura si stampila mediatorului si semnatura părţilor Părţile, persoane fizice şi persoane juridice, sunt obligate să participe la şedinţa de informare privind medierea. Articolul 2 din lege face referire clară la obligaţia părţilor de a participa la şedinţa de informare. Art.2 ,,Dacă legea nu prevede altfel, părţile, persoane fizice sau persoane juridice, sunt obligate să participe la şedinţa de informare privind medierea” In toate cazurile, mediatorul face informarea părților despre avantajele medierii, scopul medierii, efectele juridice ale medierii și ale acordului de mediere fara a pretinde onorariu. Art.26 alin3 ,,Pentru activitatea de informare şi consiliere a părţilor cu privire la procedura medierii şi avantajele acesteia, îndeplinită potrivit legii anterior încheierii contractului de mediere, mediatorul nu poate pretinde onorariu.” În cazul în care la mediator se prezintă numai una dintre părţi, mediatorul, informează partea solicitantă de existenţa a două posibilităţi privind participarea in intalniri comune la procedura informării prealabile obligatorii, astfel: Solicitantul să facă personal demersurile necesare pentru a participa impreuna cu cealaltă/celelalte parte/parti la sedinta de informare obligatorie pentru ambele părţi, urmând ca la prezentarea acestora împreună, mediatorul să realizeze informarea conform art. 26 alin 3. În această situaţie mediatorul nu va percepe onorariu. La cererea scrisă a solicitantului, mediatorul va adresa celeilalte părţi, în baza unui contract de pregătire a medierii, o invitaţie cu confirmare de primire, în vederea participării părților împreună sau separat la informarea obligatorie şi gratuită, conform art. 43 alin. 1. Cererea mentionata la punctul 2 are ca obiect organizarea sedintei de informare. Aceasta cerere nu este o cerere de mediere. ART.43 alin. 1 ,,Părţile aflate în conflict se pot prezenta împreună la mediator. În cazul în care se prezintă numai una dintre părţi, mediatorul, la cererea acesteia, va adresa celeilalte părţi invitaţia scrisă, în vederea informării şi acceptării medierii, stabilind un termen de cel mult 15 zile. Pentru transmiterea invitației mediatorul poate incheia contractul de pregătire a medierii (premediere) cu solicitantul. Contractul de pregătire a medierii (premediere) se încheie la solicitarea scrisă a uneia dintre părți având ca obiect transmiterea unei invitaţii către partea, respectiv părţile, indicate de solicitant, în vederea prezentării la o dată și o oră convenită împreună cu mediatorul pentru informarea obligatorie și gratuită prevăzută de art. 2 alin 1 și art. 43 alin. 1 din legea 192/2006 modificată. Contractul de pregătire a medierii (premediere) va cuprinde următoarele elemente obligatorii: Datele de identificare ale solicitantului, Obiectul pe scurt al conflictului supus medierii din perspectiva solicitantului, Obiectul contractului : demersuri pentru invitarea celorlalte parti la sedinta de informare. Numărul dosarului și instanța, dacă este cazul Părţile invitate şi datele de contact ale acestora indicate de solicitant Data, ora şi locul stabilite pentru informarea prealabilă obligatorie Prețul serviciului (contractului) Datele de identificare şi de contact ale mediatorului Invitaţia se transmite de mediator prin orice mijloace care asigură confirmarea primirii textului. Partea solicitantă va furniza mediatorului orice alte date necesare contactării celeilalte părţi (telefon, email, s.a). Invitaţia adresată de mediator părţii sau părţilor invitate, este necesar să cuprindă și dispozițiile art. 601 alin.1 din legea 192/2006 modificată, referitor la cazul în care conflictul ajunge pe rolul instanţei de judecată și devine LITIGIU. În acest caz părţile sunt ţinute să facă dovada că au participat la şedinţa de informare cu privire la avantajele medierii şi efectele juridice ale acordului de mediere. În cazul imposibilităţii de prezentare a vreuneia dintre părţile convocate, mediatorul poate stabili, la cererea acesteia, cu acordul celorlalte părți şi a solicitantului o nouă dată în vederea participării la procedura informării prealabile obligatorii şi eventual, acceptării medierii. În cazul acceptării medierii, părţile în dispută şi mediatorul vor încheia și semna contractul de mediere, conform art. 43 alin. 2. În situaţia în care după demersurile legale realizate de mediator la cererea uneia dintre părţi, de a invita cealaltă parte (părţile) sa participe la procedura de informare prealabilă obligatorie, şi una dintre părţi refuză scris sau nu se prezintă de două ori la rând în vederea informării prealabile obligatorii, mediatorul eliberează părţii solicitante un document din care sa reiasa toate demersurile pe care le-a realizat, ataşând şi copie după confirmarea/confirmările de primire a invitaţiei (invitaţiilor) pe care le-a trimis. Acest document scris eliberat de mediator solicitantului are scopul de a dovedi instanţei de judecată faptul că solicitantul a fost de buna credinta si a încercat invitarea părţii adverse având în vedere îndeplinirea obligativităţii de participare comună la procedura de informare prealabilă obligatorie conform art.601. din lege. În acest caz instanţa de judecată va decide dacă va începe procesul sau, cu acordul părţii interesate,(reclamantul) va trimite părţile la mediator pentru indeplinirea procedurii de informare obligatorie conform art. 601. Acest document nu reprezintă proces verbal de informare prealabilă obligatorie, conform legii. Informarea către partea solicitantă va fi semnată doar de mediator redactată în două exemplare originale, unul va fi transmis solicitantului şi un exemplar va fi păstrat în arhiva mediatorului.

sâmbătă, 22 septembrie 2012

Întâlnirea periodică a mediatorilor din judeţul Bacău - 22.09.2012

CENTRUL REGIONAL DE MEDIERE BACĂU Inscrisa in Registrul National de Evidenta al Organizatiilor in Domeniul Medierii – Sectiunea I – Asociatii Profesionale in domeniul medierii – pozitia 25 Sâmbătă, 22.09.2012, la ora 11,00, în locaţia CENTRULUI REGIONAL DE MEDIERE din Bacău, str. Oituz, nr. 17, etaj 2, mediatorii autorizaţi au fost invitaţi să participe la intalnirea periodică a mediatorilor din judetul Bacău, pentru discutarea problemelor specifice profesiei şi socializării între membri într-un cadru amical. În prezenţa Consiliul Director al CENTRULUI REGIONAL DE MEDIERE BACĂU (ACRMB) au fost discutate urmatoarele subiecte: 1. Prezentarea de catre Dl.Cătălin Gaman, reprezentantul nostru in Comisia consultativa, a formei Statului profesiei de mediator, propusă de asociaţiile profesionale din Iaşi şi Ploieşti; 2. Prezentarea si discutarea Ghidului de informare gratuita si a procesului - verbal de informare pentru instituirea unei practici unitare; 3. Discutarea posibilitatilor de a extinde Birourile de informare şi in incinta Judecatoriei Onesti, Moinesti si Buhusi; 4. Discutarea formelor de publicitate ce urmeaza sa le aplicam in vederea promovarii medierii. În urma discuţiilor purtate, concluziile desprinse în urma întâlnirii le rezumăm la următoarele puncte: 1. S-a luat act de aplicarea art.2, alin.(1) din Legea nr.115/2012 privind obligativitatea mediatorilor pentru informarea gratuită, începând cu data de 01.10.2012, precum şi de aplicarea art.60, alin.(1) din Legea nr.115/2012 privind obligativitatea păţrţilor de a face dovada apelării la un mediator autorizat, începând cu data de 09.01.2013 şi s-a evidenţiat necesitatea aplicării unei ghid de informare gratuită şi unui model de proces-verbal de informare, aplicabile unitar la nivelul judeţului Bacău; 2. Comisia Juridică din cadrul ACRMB a stabilit ca termen de elaborare a formei finale a Ghidului de informare gratuita si a procesului - verbal de informare pentru instituirea unei practici unitare, data de 26.09.2012; 3. Comisia Juridică din cadrul ACRMB a stabilit ca termen de elaborare a Statutului profesiei de mediator, propus Consiliului de Mediere din partea ACRMB, data de 06.10.2012 şi termen de elaborare a formei finale data de 13.09.2012; 4. Elaborarea unei invitaţii către Centrul de Mediere Bacău, Camera Mediatorilor, Colegiul Mediatorilor şi UNMR-Filiala Bacău în vedere colaborării şi concentrării eforturilor comune pentru aplicarea dispoziţiilor privind procedura medierii, prevăzută de Legea nr.192/2012, cu modificările şi completările ulterioare. 5. Transmiterea unei adrese către toţi mediatorii autorizaţi din ACRMB cu privire la necesitatea tipăririi şi achiziţionării pliantelor de informare şi prezentare a avantajelor medierii. Detalii cu privire la activitatea asociaţiei se regăsesc pe site-ul ACRMB www.mediatoribacau.ro sau prin mail la adresa de e-mail: secretariatacrmb@yahoo.com . Mediator, Robert-Ionut Chiriac

miercuri, 19 septembrie 2012

Sedinta comuna de lucru tripartita, Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) – Ministerul Justitiei (MJ) – Consiliul de Mediere (CM)

Potrivit unui comunicat dat publicitatii de Consiliul de Mediere, astazi, intre orele 12.00 – 14.30, la sediul Consiliului de Mediere a avut loc sedinta comuna de lucru tripartita, Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) – Ministerul Justitiei (MJ) – Consiliul de Mediere (CM) privind aspecte de aplicare in practica a prevederilor Legii nr. 115/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator. Au participat, din partea CSM, dna Andreea Uzlau si dl Cristi Danileţ, din partea MJ: dna Cristina Irimia si dna Nicoleta Miclaus iar din partea CM, dl Dorin Valeriu Badulescu si dl Zeno Daniel Sustac (foto). Aspectele dezbatute au reliefat interesul celor trei institutii in aplicarea eficienta a noilor prevederi privind medierea, incepand cu data de 01.10.2012, respectiv 09.01.2013. Cele trei institutii au stabilit un cadru de conlucrare permanenta pentru transpunerea in practica a prevederilor legale privind medierea, stabilind o colaborare interinstitutionala durabila, benefica sistemului judiciar si sistemului de mediere din Romania. Demersul face parte din programul Consiliului de Mediere privind implementarea noilor modificari legislative din domeniul medierii, demers in care sunt implicati toti membrii Consiliului care fac parte din diverse comisii interinstitutionale, respectiv: ANPC-CM, UNNPR-CM, CSM-MJ-CM. Incepand cu 1 octombrie 2012 vor intra in vigoare dispozitiile Legii 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator asa cum a fost modificata si completata prin legea 115/2012) ce instituie obligativitatea informarii cu privire la mediere pentru fiecare persoana (fizica sau juridica) ce-si propune deschiderea unui proces in anumite tipuri de cauze expres prevazute de lege. Aceeasi obligativitate este prevazuta si pentru partile ce se afla deja cu o cauza pe rolul instantelor de judecata. In acest sens, partile vor fi tinute sa parcurga o sedinta de informare cu privire la mediere. Instantele vor si ele tinute sa solicite, tuturor partilor din dosar, dovada parcurgerii acestei sedinte de informare. Aceasta obligativitate a solicitarii, respectiv prezentarii dovezii se va aplica incepand cu luna ianuarie 2013. In vederea asigurarii acestei informari a tuturor partilor din dosar, mediatorul va parcurge anumite etape specifice medierii, in functie de fiecare cauza in parte. In acest sens, prin lege se instituie o procedura flexibila, ce permite mediatorului sa aplice un model propriu de organizare a procedurii de mediere (in conditiile legii, desigur) pentru a raspunde cat mai bine nevoilor celor ce i se adreseaza. Astfel, incepand cu 1 octombrie, orice persoana care are un proces pe rol sau care doreste sa introduca o actiune in instanta, in domeniile anume prevazute de lege, va fi indrumata catre mediator. Articol postat pe TIMISOARASTIRI.RO

marți, 18 septembrie 2012

Este necesar sa inlocuim o cultura conflictuala cu una deschisa spre dialog!

Interviu cu Ion Dedu, vicepresedinte Consiliul de Mediere Ce reprezinta pentru profesia de mediator adoptarea Legii 115/2012? Reprezinta un mare pas inainte nu doar pentru profesia de mediator, ci si pentru societatea romaneasca. Legea 115/2012 pune bazele unui spirit al legii indreptat spre educarea justitiabilului roman spre dialog. Adica trecerea de la o cultura conflictuala pe care poporul roman a avut-o timp de peste 50 de ani, la o educatie bazata pe dialog. Acest tip de educatie este foarte greu de realizat in decurs de 20 de ani. Legiuitorul roman a inteles ca medierea este o profesie indreptata spre rezolvarea conflictelor prin dialog. Informarea obligatorie, care este cuprinsa in Legea 115/2012, este o procedura prealabila a procedurii de mediere. Este o informare prin care partile iau la cunostinta despreavantajele medierii, de felul in care mediatorul conduce o procedura de mediere, despre efectele juridice ale medierii, in asa fel incat el, ca justitiabil, in deplina cunostinta de cauza, sa agreeze continuarea procedurii, sa incheie un contract de mediere cu mediatorul. Acesta din urma, ca un facilitator, le permite apoi partilor sa aibe un dialog, in asa fel incat acestea gasesc solutia pe care sa o agreeze, de rezolvare a conflictului. Medierea fiind o negocierea asistata de mediator, o discutie structurata intre parti si mediator, in conditii de confidentialitate, mediatorul fiind neutru, impartial, ajutand partile sa-si rezolve conflictele respective. Medierea reprezinta pentru societatea romaneasca o solutie extraordinara de rezolvare a zecilor de mii de dosare aflate pe rolul instantelor de judecata. Daca totul va merge asa cum am gandit, 30-40% din numarul dosarelor aflate pe rol vor fi rezolvate prin mediere, ceea ce ar fi extraordinar. Pentru asta mediatorii vor trebui sa faca aceasta, sa-i spunem “munca voluntara”, practic o instruire a justitiabilului. Daca va da dovada de putere de convingere, de o capacitate de a determina partile sa incheie un acord de mediere, atunci mediatorul va dovedi ca este capabil. Vom vedea in perioada urmatoare cati dintre ei sunt capabili sa medieze si cati dintre ei vor da gres in aceasta profesie. Cand credeti ca se va ajunge la acel procent de 40% din numarul de dispute rezolvate prin mediere? Daca vom pleca cu dreptul, cred ca vom ajunge la acest procent foarte rapid. Daca mediatorii nu vor da semnalul ca sunt gata sa ajute justitia sa se degreveze de o parte din dosare si partile sa-si rezolve conflictele, mi-e foarte greu sa anticipez ce se va intampla. Am incredere totala in mediatori, dar trebuie sa fim constienti ca este un examen pentru profesia de mediator, pentru justitia romana. Suntem printre singurele tari din Europa care au agreat aceasta procedura de informare. In Italia s-a agreat medierea ca procedura obligatorie, ceea ce la noi nu este posibil, pentru ca, si asta este si opinia mea, un contract de mediere nu poate fi semnat in mod obligatoriu. In ce stadiu se afla modificarile la Regulamentul de functionare a profesiei de mediator si elaborarea Statutului mediatorului? Aceste documente trebuie eleborate intr-un termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial a republicarii Legii 192/2006. Acest lucru nu se va intampla pana nu va intra in vigoare noul Cod de Procedura Civila. Anuntata amanare a intrarii in vigoare a noului Cod va duce si la amanarea republicarii legii noastre, cu ultimele modificari. Prin noul Cod de Procedura Civila s-au adus modificari Legii 192/2006. Astfel informarea devine obligatorie, medierea propriu zisa nefiind obligatorie pentru parti. Daca partile decid pentru o solutie sau alta de rezolvare a conflictului este normal sa aiba cunostinta despre procedura medierii. Cat de important este momentul 1 octombrie 2012 pentru mediatori? Important este momentul 9 ianuarie 2013. Atunci preconizam ca va intra in vigoare si articolul 60, indice 1, din Legea 115/2012. Dupa acest moment judecatorul nu mai poate initia procedura de judecata decat daca partile fac dovada ca au fost informate despre procedura medierii. Pana la intrarea in vigoare a prevederilor din articolul 60, indice 1, al Legii 115/2012, avem de-a face cu obligatia partilor aflate in conflict de a-si rezolva disputa atat prin procedura medierii, cat si in fata instantei. Acest articol 60, indice 1, constituie principala noutate pe care o aduce legea 115/2012. La ce trebuie sa fie atenti mediatorii care vor sustine sedintele de informare? In primul rand trebuie sa cunoasca foarte bine procedura de mediere. Sunt convins ca cea mai mare parte a mediatorilor cunosc bine aceasta procedura. Mai departe, trebuie sa analizeze foarte bine un conflict, sa fixeze o strategie de rezolvare a acestuia si sa administreze “medicamentul” potrivit pentru rezolvarea conflictului. Instrumentele principale ale mediatorului sunt intrebarile, reincadrarea, reformularea. Daca isi cunoaste bine profesia si rezolvarea va veni ca o consecinta a cunostintelor sale. Cat de importanta devine promovarea profesiei si a mediatorilor dupa cele mai recente modificari ale legislatiei? Este foarte importanta promovarea profesiei. Promovarea mediatorilor se va face de la sine, in functie de activitatea fiecaruia, de rezultate. Avem nevoie in acest moment de o promovare, chiar agresiva, a profesiei de mediator, a procedurii de mediere, atat in randul cetatenilor, cat si in randul judecatorilor, a magistratilor. Ca orice procedura noua, este nevoie ca principiile si avantajele sale sa fie cunoscute Articol postat pe CLUBMEDIATORI.RO

Ce inseamna obligativitatea medierii de la 1 octombrie 2012?

Incepand cu 1 octombrie 2012 vor intra in vigoare dispozitiile Legii 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator (asa cum a fost modificata si completata prin Legea 115/2012) ce instituie obligativitatea informarii cu privire la mediere pentru fiecare persoana (fizica sau juridica) ce-si propune deschiderea unui proces judiciar in anumite domenii expres prevazute de lege. Aceeasi obligativitate este prevazuta si pentru partile ce se afla deja cu o cauza pe rolul instantelor de judecata. In acest sens, partile sunt tinute sa parcurga o sedinta de informare cu privire la mediere. Instantele sunt si ele tinute sa ceara, tuturor partilor din dosar, dovada parcurgerii acestei sedinte de informare. Aceasta obligativitate a solicitarii, respectiv prezentarea dovezii, se va aplica incepand cu luna ianuarie 2013. In vederea asigurarii acestei informari a tuturor partilor din dosar, mediatorul va parcurge anumite etape specifice medierii, in functie de fiecare cauza in parte. In acest sens, prin lege se instituie o procedura flexibila, ce permite mediatorului sa aplice un model propriu de organizare a procedurii de mediere (in conditiile legii, desigur) pentru a raspunde cat mai bine nevoilor celor ce i se adreseaza. Prin urmare, incepand cu 1 octombrie, orice persoana care are un proces pe rol sau care doreste sa introduca o actiune in instanta, in domeniile anume prevazute de lege, va fi indrumata catre mediator. Care sunt pasii de urmat? 1. Alegerea mediatorului 2. Participarea la o sedinta de informare cu mediatorul ales 3. Luarea deciziei de a declansa procedura de mediere sau de a reveni in instanta 4. Obtinerea dovezii ca s-a efectuat informarea 5. Revenirea la instanta 6. Costurile medierii. Pentru ca fiecare din acesti pasi sa fie mai usor de inteles, mi-am propus sa raspund la cateva intrebari esentiale, specifice fiecarei etape parcurse. 1. Alegerea mediatorului Cine alege mediatorul? - Fiecare parte aflata in litigiu are dreptul sa aleaga mediatorul. - Partea, partile ce doresc declansarea procedurii judiciare (reclamantul). Paratul va putea, ulterior, sa aleaga si el un mediator. 2. Participarea la o sedinta de informare cu mediatorul ales Cine trebuie informat? - Mediatorul va informa partea/partile ce-i solicita acest lucru. Ce se intampla cand fiecare parte alege alt mediator? - Fiecare parte va fi informata de mediatorul ales si va lua decizia: de a reveni in instanta sau de a accepta medierea. Daca accepta medierea va trebui sa aleaga, de comun acord cu cealalta parte, daca cei doi mediatori vor intra in co-mediere sau vor alege, de comun acord, pe unul dintre ei. La fel de bine pot alege si un al treilea mediator in vederea derularii sedintelor efective de mediere. In ce consta informarea obligatorie? Care este continutul acestei informari? - Potrivit legii, mediatorul va prezenta partii/partilor procedura de mediere (pasii de urmat) si beneficiile acesteia in raport cu situatia concreta a partilor, astfel incat acestea sa poata lua o decizie in cunostinta de cauza cu privire la mediere, insa fara a intra in detalii legate de cauza. Cand are loc informarea? - Inainte de declansarea procedurii judiciare. Odata cu cererea de chemare in judecata, reclamantul trebuie sa prezinte si dovada ca a fost informat in conditiile legii. Paratul va avea si el aceeasi obligatie, fie ca i-a fost ceruta in mod expres de instanta, fie ca a fost invitat de cealalta parte la mediere. - Dupa declansarea procesului judiciar, in cauzele aflate deja pe rolul instantelor la data de 1 octombrie. - Informarea se va realiza ori de cate ori partile unui conflict doresc sa intre in procedura de mediere. Daca o persoana (fizica ori juridica) doreste sa deschida mai multe procese judiciare, va trebui sa faca dovada informarii pentru fiecare proces in parte? - Da! Ori de cate ori o persoana doreste sa cheme in instanta o alta persoana, aceasta va fi tinuta sa faca dovada parcurgerii sedintei de informare pentru fiecare caz in parte. De ce? - Pentru ca, asa cum afirmam mai sus, informarea se face potrivit specificului fiecarei cauze. In fiecare situatie avantajele pentru parti pot fi altele iar pasii de urmat pot fi diferiti. De aceea, desi a fost informata intr-un caz anterior, partea ce doreste declansarea unui alt proces judiciar va trebui sa participe la o noua sedinta de informare. 3. Luarea deciziei de a declansa procedura de mediere sau de a reveni in instanta. Dovada informarii Cand vor lua partile decizia? - In urma sedintei de informare, partile trebuie sa fie in masura sa ia o decizie de a continua procedurile judiciare sau de a intra in procedura de mediere. Rolul sedintei de informare este si acela de a raspunde la intrebarile, neclaritatile partilor. Consilierea partilor in aceasta perioada presupune indrumarea lor in procedura de mediere. Important! Decizia partilor va fi inserata in procesul-verbal de informare a instantei. - Partea (sau partile, dupa caz) ce vine la informare poate solicita mediatorului un termen in care sa ia aceasta decizie. Care este dovada participarii la sedinta de informare? - Dovada o constituie procesul-verbal eliberat de mediator prin care este informata instanta cu privire la efectuarea sedintei de informare si in care va insera decizia partii (a partilor, dupa caz) de a intra sau nu in procedura de mediere. - Cand numai una din parti vine la informare, decizia acesteia se va referi la decizia de transmitere a invitatiei la mediere catre cealalta parte. 4. Obtinerea dovezii ca s-a efectuat informarea Cand se elibereaza procesul-verbal de informare? - Inainte de modificarile ce au fost aduse prin Legea 115/2012, aceasta intrebare nu-si avea rostul. Daca o persoana apela la serviciile unui mediator, aceasta era informata. Daca se declansa medierea, mediatorul trimitea o invitatie celeilalte parti pentru informare. Procesul-verbal de informare se elibera atunci cand partile nu conveneau sa intre in procedura efectiva de mediere. - In acest sens, in urma recentelor modificari, desi nu exista o prevedere expresa, se incearca acreditarea ideii ca mediatorul va trebui sa elibereze procesul-verbal de informare doar in prezenta tuturor partilor implicate. - Tinand cont de faptul ca numai in situatii exceptionale partile pot (vor) veni, impreuna, la mediator, personal cred ca procesul-verbal se va elibera oricareia din partile informate, dupa ce aceasta a luat decizia cu privire la mediere, cu atat mai mult cu cat, conform legii, mediatorul are obligatia informarii instantei, neputand refuza eliberarea documentului. - In plus, conditionarea eliberararii procesului-verbal de prezenta partilor poate duce la situatia absurda de “pedepsire” a partii diligente, care si-a indeplinit obligatiile prevazute de lege, prin faptul ca nu poate face dovada in fata instantei ca a depus tot efortul, nu doar de informare, ci chiar de a aduce si cealalta parte la mediere. Totodata, avand in vedere neajunsurile ce se pot naste pentru toti factorii implicati (justitiabil, instanta, mediator) mi-as dori ca, in viitorul apropiat (cel putin), sa nu fie adoptata o forma de regulament care sa impuna mediatorului eliberarea procesului-verbal de informare numai in prezenta tuturor partilor conflictului. In practica, exista o situatie asemanatoare, dificila prin prisma faptului ca legea impune semnarea procesului-verbal de inchidere a medierii. Desi legea prevede prezenta obligatorie a partilor la inchiderea procedurii, nu in toate situatiile poti aduce ambele parti sa semneze procesul-verbal desi au luat cunostinta de aceasta obligativitate, inserata si in contractul de mediere. Cand una din parti nu mai doreste continuarea medierii si nu doreste sa mai revina la mediator pentru semnarea procesului-verbal ce poate face mediatorul? Nu mai informeaza instanta cu privire la rezultatul medierii desi este obligat in mod expres? 5. Revenirea la instanta Cand revin partile la instanta? - Fie imediat dupa informare, daca se preconizeaza depasirea termenului stabilit de instanta pentru a informa instanta si eventual pentru a cere un nou termen in vedera derularii medierii. - Fie dupa ce se finalizeaza medierea, indiferent in ce forma (cu acord sau nu). Ce se intampla daca, inainte depunerii cererii la instanta, partile ajung la un acord? - Daca partile incheie un acord de mediere, acestea se pot prezenta in fata instantei cu acordul pentru a fi incuviintat, nemaifiind obligate sa prezinte dovada efectuarii informarii. 6. Costurile medierii Cand se aplica gratuitatea prevazuta de lege? “Pentru activitatea de informare şi consiliere a părţilor cu privire la procedura medierii şi avantajele acesteia, îndeplinită potrivit legii anterior încheierii contractului de mediere, mediatorul nu poate pretinde onorariu.” (art. 26 alin. (3) din Legea 192/2006). Cu alte cuvinte, pentru prima intalnire cu mediatorul in care acesta informeaza partea/partile cu privire la mediere si le indruma cu privire la pasii de urmat, mediatorul nu poate pretinde onorariu. Poate percepe mediatorul onorariu inainte de incheierea contractului de mediere? Dupa cum aratam mai sus, avem o prevedere expresa in lege cu privire la onorariu: pentru informarea si consilierea partilor in alegerea medierii in vederea solutionarii conflictului in care se afla, mediatorul nu poate pretinde onorariu. Altfel spus, chiar inainte de semnarea contractului de mediere, pentru celelalte activitati mediatorul este indreptatit sa pretinda un onorariu, dupa cum prevede si alin. (1) al art. 26 din Legea 192/2006. Mai mult decat atat, sunt opinii potrivit carora, desi nu va fi incasat un onorariu pentru activitatea de informare, pentru redactarea procesului-verbal de informare mediatorul va putea pretinde suportarea costurilor de redactare din partea solicitantului procesului-verbal de informare. S-au conturat si opinii potrivit carora inainte de incheierea contractului de mediere mediatorul nu poate pretinde niciun fel de onorariu. Totusi, tinand cont de prevederile legii si de faptul ca medierea este o profesie liberala, este greu sa pretinzi unui mediator sa desfasoare o intreaga ativitate in procedura prealabila - invitarea celeilalte parti, discutiile cu partea invitata (altele decat informarea), pregatirea partilor pentru mediere – pe baza de voluntariat. In derularea acestor pasi, dupa cum am mai aratat, mediatorul se va adapta fiecarei situatii in parte, va fi flexibil si va incerca sa raspunda cat mai bine nevoilor celor ce i se adreseaza, ramanand in cadrul stabilit de lege. Desi se simte nevoia reglementarii unei anumite proceduri detaliate, medierea trebuie sa ramana o procedura flexibilia, asa cum prevede legea insasi. Autor: Mediator Fănuța LIȘMAN Articol postat pe JURIDICE.RO

vineri, 14 septembrie 2012

Din ianuarie nu mai poţi merge la judecată dacă nu ai încercat mai întâi o înţelegere la mediatori

Persoanele fizice şi juridice care au intenţia să se adreseze instanţelor (justiţiabilii) într-un litigiu comercial sau de altă natură sunt obligate, de la 1 octombrie, să participe la şedinţe de informare privind medierea conflictului, în urma intrării în vigoare a unui nou set din modificări aduse Legii 192/2006 privind medierea. Litigiile aflate deja pe rolul instanţelor intră şi ele sub incidenţa noilor reglementări a legii medierii - avantajul rezolvării conflictului prin mediere, în acest caz, fiind acela că taxa de timbru se restituie în cele mai multe dintre cazuri. "Dacă legea nu prevede altfel, părţile, persoane fizice sau persoane juridice, sunt obligate să participe la sedinţa de informare privind medierea, inclusiv după declanşarea unui proces în faţa instanţelor competente, în vederea soluţionării pe această cale a conflictelor în materie ci­vilă, de familie, în materie penală, precum şi în alte materii, în condiţiile prevăzute de prezenta lege", arată noua lege. Din ianuarie 2013 legea devine şi mai "restrictivă", în sensul că nu te mai poţi prezenta în faţa instanţei fără dovada că ai încercat procedura medierii. "Înainte de sesizarea instanţei de judecată sau a organului de urmărire penală, părţile sau oricare dintre acestea sunt ţinute să încerce soluţionarea conflictului prin mediere, sub sancţiunea prematurităţii introducerii cererii de chemare în judecată sau a plângerii penale", se prevede în art. 43 al Legii 115/9 iulie 2012 pentru modificarea şi completarea Legii 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator. Articolul 43 intră în vigoare la 6 luni de la publicarea legii în Monitorul Oficial (adică la 9 ianuarie 2013 - n.n.) Purtărorul de cuvânt al Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) Monica Prejmereanu identifică avantajele pentru zona de business ale noilor reglementări: litigiile legate de plăţi, de datorii, de credite, de reeaşalonări pot fi rezolvate mai rapid pe calea medierii pentru că medierea presupune o mai mare cele­ritate (rapiditate) decât un proces pe rolul instanţelor. Şi mai există un avantaj major, arată ea: "Procedura medierii nu este publică. Nu eşti pus la avizier, nu află toată lumea despre tine că ai o problemă, dacă o ai. Astfel, imaginea ta de om de business este protejată". La acelaşi lucru se referă şi deputatul Alina Gorghiu, unul dintre autorii amen­damentelor aduse legii medierii (de­venită Legea 115/2012) şi unul dintre iniţiatorii legii: "Prin modificările aduse de Legea 115/2012, mediul de afaceri se va fami­liariza cu medierea, ca alternativă viabilă la instanţele de judecată. Cele mai im­por­tante avantaje ale medierii pentru mediul de afaceri sunt confidenţialitatea, men­ţinerea relaţiilor de afaceri dintre par­teneri, costuri reduse şi timpul redus de soluţionare a conflictelor de afaceri. Mediul de afaceri va beneficia de asemenea indirect de avantajele aduse de noua lege, deoarece Legea 115/2012 obligă Consiliul de mediere să adopte un statut al profesiei de mediator, ducând astfel la profesionalizarea corpului mediatorilor." Potrivit Monicăi Prejmereanu de la CSM, pentru sistemul de justiţie şi, extins, pentru toţi ceilalţi jusiţiabili, avantajul ar fi că medierea ar degreva instanţele de o sumă de dosare, ceea ce ar permite magistraţilor să se aplece cu mai multă atenţie pe cauzele importante: "Me­dierea este o soluţie alternativă la ju­decată. Beneficiile sunt în lanţ. Va exista mai mult timp pentru a te concentra pe cauzele dificile, va exista o viteză mai mare de soluţionare, drept urmare o satisfacţie mai mare pentru părţile implicate". În România, procesele, inclusiv litigiile comerciale, pot dura şi ani de zile. Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România, identifică aceste termene lungi şi în zona deselor schimbări legislative, dar una dintre cauze reiese chiar din ra­portul CSM pe 2011 privind Justiţia: dacă în 2007 stocul dosarelor (dosare "moş­tenite", nou intrate minus cele solu­ţionate) pe rolul instanţelor era de 1,5 mi­lioane, în 2011 el a ajuns la 2,37 milioane. În România sunt în prezent în jur de 3.000 de mediatori - o profesie relativ nouă şi de aceea mai puţin cunoscută, instituită odată cu Legea 192/2006 (devenită, din vară, Legea 115/2012). Odată cu modificările aduse acestei legi lucrurile ar putea să se schimbe. "Începând cu 9 ianuarie 2013, justiţiabilii, odată cu introducerea unei cereri în instanţă, sunt obligaţi să facă dovada faptului că au încercat să-şi rezolve disputa prin mediere sau măcar să facă dovada că au luat la cunoştinţă şi sunt informaţi în legătură cu avantajele acestui mod de soluţionare a conflictului", spune Daniela Ştefănescu, mediator. Alina Gorghiu arată că legea nu sancţionează cu respingerea ca prematură a acţiunii în cazul în care petentul nu se prezintă la mediere, dar lasă judecătorului posibilitatea de a sancţiona cu amendă partea sau părţile care nu s-au prezentat la mediere: "Astfel, este garantat liberul acces la justitie". Mediatorii sunt obligaţi să ofere informaţiile şi consilierea în mod gratuit. Potrivit lui Dorin-Valeriu Bădulescu, preşedintele Consiliului de Mediere, anul trecut au fost retrase de pe rolul instan­ţelor şi rezolvate prin mediere în jur de 1.600 de cauze. Însă, subliniază el, statis­tica reflectă doar dosarele retrase din ins­tanţe şi rezolvate pe calea medierii şi nu şi litigiile care nu au mai ajuns în instanţă. Medierea se aplică în litigiile civile ale căror valoare nu depăşeşte 50.000 de lei şi nu priveşte cazurile în care s-a pronunţat o hotărâre executorie a procedurii de insolvenţă. Daniela Ştefănescu mai explică: "În cazul în care un litigiu a fost soluţionat pe calea medierii, instanţa va pronunţa, la cererea părţilor şi ţinând cont de înţelegerea dintre ele concretizată prin acordul de mediere încheiat în faţa mediatorului, o hotărâre prin care va învesti acest acord cu titlu executoriu. Odată cu pronunţarea hotărârii, instanţa va dispune, la cererea părţii interesate, restituirea taxei judiciare de timbru plătită pentru învestirea acesteia, cu excepţia cazurilor în care conflictul soluţionat pe calea medierii este legat de transferul dreptului de proprietate, constituirea altui drept real asupra unui bun imobil, partaje şi cauze succesorale pentru care nu s-a eliberat certificatul de moştenitor". Articol: ZIARUL FINANCIAR Autor: Iulian Anghel

joi, 13 septembrie 2012

PROIECT DE REGULAMENT Initiator: Ion Dedu, vicepresedinte Consiliul de Mediere În sensul legii 192/2006 modificată şi completată prin legea 370/2009 şi legea 115/2012 Consiliul de mediere adoptă prezentul regulament de aplicare UNITARĂ a legii 192/2006 Mediatorii din România, autorizaţi de Consiliul de mediere, au obligaţia să respecte şi să aplice întocmai legea 192/2006 modificată şi completată, cât şi prezentul regulament de aplicare unitară. Informarea părţilor în conflict cu privire la mediere capătă un nouă dimensiune odată cu intrarea în vigoare a Legii 115/2012. Până la intrarea in vigoare a Legii 115/2012 informarea parţilor în conflict cu privire la mediere era reglementată în lege numai din perspectiva obligaţiei mediatorului de a asigura informarea părţilor cu privire la mediere in toate cazurile, în care era solicitat sa intervină. Obligaţia mediatorului de a informa părţile cu privire la mediere deriva DIN PRINCIPIUL ACCEPTULUI PROCESULUI DE MEDIERE IN CUNOŞTINŢĂ DE CAUZĂ care afirmă dreptul părţilor de a a alege/accepta participarea in mediere in cunoştinţă de cauză Odată cu intrarea in vigoare a Legii 115/2012 cu privire la mediere se naşte obligaţia părţilor în conflict, în vederea soluţionării pe această cale a conflictelor în materie civilă, de familie, în materie penală, precum şi în alte materii, cel putin să se informeze cu privire la mediere, obligaţie reglementată in art.2 alin1. In litigiile prevăzute la art. 601, părţile sunt ţinute să faca dovada îndeplinirii acestei obligaţii în faţa organelor judiciare. Sediul materiei (dispozitii legale) pentru etapa de informare a părţilor cuprinsa in procedura medierii : - art. 2 alin1 – in vigoare la 01.10.2012 - art. 5 alin. 1 - art.29 alin.1 - art. 43 alin.1 si 2 - art. 45 lit.c, REGULAMENT DE APLICARE UNITARĂ A LEGII 192/2006 DEFINIŢIA INFORMĂRII PREALABILE OBLIGATORII Informarea obligatorie, a părţilor aflate într-un conflict, este etapa prealabila cuprinsa in procedura medierii, prin care mediatorul folosind tehnici de comunicare specifice profesiei, în condiţii de neutralitate, imparţialitate şi confidenţialitate, are scopul de a ajuta şi determina ambele (toate) părţi, ca în deplin acord şi cunoştinţă de cauză, să accepte rezolvarea neînţelegerilor dintre ele prin MEDIERE ( DIALOG şi NEGOCIERE). Printre elementele obligatorii ale conţinutului informării se vor regăsi : - Drepturile şi obligaţiile părţilor, rolul mediatorului, avantajele medierii, efectele juridice ale acordului de mediere. Informarea prealabilă obligatorie a părţilor, se realizează anterior încheierii contractului de mediere şi este prevăzută în conţinutul art. 2 alin 1 din legea 192/2006 modificată şi completată prin legea 370/2009 şi legea 115/2012. Informarea se va face ambelor parti in sesiune comuna sau separata functie de caz Având în vedere că procedura medierii este o procedură ce are în componenţa sa două etape principale şi anume: 1) Pregătirea sesiunii de mediere 2) Desfăşurarea medierii Este necesar ca informarea prealabilă şi obligatorie ca parte integrantă a procedurii de mediere, în etapa de pregătire a sesiunii de mediere, să fie realizată de mediator în conformitate cu art. 5 alin 1 din legea 192/2006 doar cu acordul tuturor părţilor, in intalniri comune sau separate la latitudinea mediatorului - art.5, alin.1 ,,medierea poate avea loc între două sau mai multe părţi”. Conform art. 601 alin. ,, Dovada participării la şedinţa de informare privind procedura si avantajele medierii intr-o anumită materie se face printr-un proces verbal de informare eliberat de către mediatorul care a realizat informarea” In urma etapei de informare, mediatorul va elibera procesul verbal de informare obligatorie tuturor părţilor participante la şedinţa de informare, iar in cazul in care acestea sunt de acord cu continuarea procedurii de mediere, se va încheia contractul de mediere ce va cuprinde toate elementele cuprinse în conţinutul articolului art. 45, lit. a – i. Procesul verbal de informare va fi semnat de mediator si de toate părţile participante la şedinţa sau sedintele de informare. Este interzis mediatorului să elibereze procesul verbal de informare obligatorie unei singure părţi, fara semnatura partii pe procesul verbal cu care se afla în conflict. Procesul verbal de informare va fi redactat integral la calculator si va cuprinde următoarele elemente obligatorii: - antet cu datele de identificare ale formei de exercitare a profesiei - număr de înregistrare (se va tine un Registru special cu numerele de înregistrare ale proceselor verbale de informare) - datele de identificare ale mediatorului care a realizat informarea - data, ora si locul şedinţei de informare (locul va fi conform art. 51 din Legea 192/2006) - părţile participante cu toate datele de identificare - obiectul conflictului si numărul dosarului, daca este cazul - consimtamantul victimei de a participa la sedinta de informare impreuna cu faptuitorul, in cazul litigiilor prevazute la art. 601, alin. 1, lit. g) - decizia părţilor in urma informării si motivarea privind necontinuarea procedurii de mediere - semnătura si stampila mediatorului si semnatura părţilor Părţile, persoane fizice şi persoane juridice, sunt obligate să participe la şedinţa de informare privind medierea. Articolul 2 din lege face referire clară la obligaţia părţilor de a participa la şedinţa de informare. - Art.2 ,,Dacă legea nu prevede altfel, părţile, persoane fizice sau persoane juridice, sunt obligate să participe la şedinţa de informare privind medierea” Părţile aflate în conflict se pot prezenta împreună la mediator, caz în care mediatorul face informarea părților despre avantajele medierii, scopul medierii, efectele juridice ale medierii și ale acordului de mediere în mod gratuit. - Art.26 alin3 ,,Pentru activitatea de informare şi consiliere a părţilor cu privire la procedura medierii şi avantajele acesteia, îndeplinită potrivit legii anterior încheierii contractului de mediere, mediatorul nu poate pretinde onorariu.” În cazul în care la mediator se prezintă numai una dintre părţi, mediatorul, acordă o scurtă consiliere pentru a se asigura ca problema prezentată de solicitant poate face obiectul medierii şi informează partea solicitantă de existenţa a două posibilităţi privind participarea comună in intalniri comune sau separate la procedura informării prealabile obligatorii, astfel: 1 Solicitantul să facă personal demersurile necesare pentru a invita cealaltă parte la procedura de informare obligatorie pentru ambele părţi, urmând ca la prezentarea acestora împreună, mediatorul să realizeze informarea conform art. 26 alin 3. În această situaţie mediatorul nu va percepe onorariu. 2 La cererea scrisă a solicitantului, mediatorul va adresa celeilalte părţi, în baza unui contract de pregătire a medierii, o invitaţie cu confirmare de primire, în vederea participării părților împreună sau separat la informarea obligatorie şi gratuită, conform art. 43 alin. 1. ART.43 alin. 1 ,,Părţile aflate în conflict se pot prezenta împreună la mediator. În cazul în care se prezintă numai una dintre părţi, mediatorul, la cererea acesteia, va adresa celeilalte părţi invitaţia scrisă, în vederea informării şi acceptării medierii, stabilind un termen de cel mult 15 zile. Pentru transmiterea invitației mediatorul încheie contractul de pregătire a medierii (premediere) cu solicitantul. Contractul de pregătire a medierii (premediere) se încheie la solicitarea scrisă a uneia dintre părți având ca obiect transmiterea unei invitaţii către partea, respectiv părţile, indicate de solicitant, în vederea prezentării la o dată și o oră convenită împreună cu mediatorul pentru informarea obligatorie și gratuită prevăzută de art. 2 alin 1 și art. 43 alin. 1 din legea 192/2006 modificată. Contractul de pregătire a medierii (premediere) va cuprinde următoarele elemente obligatorii: - Datele de identificare ale solicitantului, - Obiectul pe scurt al medierii din perspectiva solicitantului, - Numărul dosarului și instanța, dacă este cazul - Părţile invitate şi datele de contact ale acestora indicate de solicitant - Data, ora şi locul stabilite pentru informarea prealabilă obligatorie - Prețul serviciului (contractului) - Datele de identificare şi de contact ale mediatorului Invitaţia se transmite de mediator prin orice mijloace care asigură confirmarea primirii textului. Partea solicitantă va furniza mediatorului orice alte date necesare contactării celeilalte părţi (telefon, email, s.a). Invitaţia adresată de mediator părţii sau părţilor invitate, este necesar să cuprindă și dispozițiile art. 601 alin.1 din legea 192/2006 modificată, referitor la cazul în care conflictul ajunge pe rolul instanţei de judecată și devine LITIGIU. În acest caz părţile sunt ţinute să facă dovada că au participat la şedinţa de informare cu privire la avantajele medierii şi efectele juridice ale acordului de mediere. În cazul imposibilităţii de prezentare a vreuneia dintre părţile convocate, mediatorul poate stabili, la cererea acesteia, cu acordul celorlalte părți şi a solicitantului o nouă dată în vederea participării la procedura informării prealabile obligatorii şi eventual, acceptării medierii. În cazul acceptării medierii, părţile în dispută şi mediatorul vor încheia și semna contractul de mediere, conform art. 43 alin. 2. În situaţia în care după demersurile legale realizate de mediator la cererea uneia dintre părţi, de a invita cealaltă parte (părţile) sa participe la procedura de informare prealabilă obligatorie, şi una dintre părţi refuză scris sau nu se prezintă de două ori la rând în vederea informării prealabile obligatorii, mediatorul eliberează părţii solicitante un document din care sa reiasa toate demersurile pe care le-a realizat, ataşând şi copie după confirmarea/confirmările de primire a invitaţiei (invitaţiilor) pe care le-a trimis. Acest document scris eliberat de mediator solicitantului are scopul de a dovedi instanţei de judecată faptul că solicitantul a fost de buna credinta si a încercat invitarea părţii adverse având în vedere îndeplinirea obligativităţii de participare comună la procedura de informare prealabilă obligatorie conform art.601. din lege. În acest caz instanţa de judecată va decide dacă va începe procesul sau, cu acordul părţii interesate,(reclamantul) va trimite părţile la mediator pentru indeplinirea procedurii de informare obligatorie conform art. 601. Acest document nu reprezintă proces verbal de informare prealabilă obligatorie, conform legii. Informarea către partea solicitantă va fi semnată doar de mediator redactată în două exemplare originale, unul va fi transmis solicitantului şi un exemplar va fi păstrat în arhiva mediatorului. Autor: Ion Dedu

miercuri, 12 septembrie 2012

Reglementarea medierii in litigiile privind platile transfrontaliere

Miercuri, 12 septembrie 2012, Guvernul a aprobat Hotararea pentru modificarea art. 7 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 1259/2010 privind stabilirea unor masuri pentru aplicarea Regulamentului (CE) nr. 924/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 privind platile transfrontaliere in Comunitate si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2.560/2001 HG coreleaza legislatia cu modificari aduse OUG nr. 113/2009 privind serviciile de plata, stabilind ca in litigiile privind platile se poate folosi si procedura medierii, activitate reglementata de Legea nr. 192/2006. Medierea reprezinta o modalitate de solutionare a conflictelor pe cale amiabila, cu ajutorul unei terte persoane specializate in calitate de mediator, in conditii de neutralitate, impartialitate, confidentialitate si avand liberul consimtamant al partilor. Legea medierii prevede ca persoanele fizice sau persoanele juridice, pot recurge la mediere in mod voluntar, inclusiv dupa declansarea unui proces in fata instantelor competente, convenind sa solutioneze pe aceasta cale orice conflicte in materie civila, comerciala, de familie, in materie penala. De asemenea, partile au dreptul sa isi aleaga in mod liber mediatorul, iar medierea se poate realiza de catre unul sau mai multi mediatori. A se vedea Monitorul Oficial nr.300 din 07.V.2012 Read more http://www.juridice.ro/217748/reglementarea-medierii-in-litigiile-privind-platile-transfrontaliere.html