marți, 27 noiembrie 2012

Medierea! Obligatorie sau voluntară?

Medierea este obligatorie din respect pentru noi! Parerile sunt pro si contra. Firesc pentru ca suntem fiinte individuale, care avem experiente proprii si gandim pentru noi insine. Legea spune ca medierea este voluntara, dar tot ea ne permite sa hotaram pentru noi in cadrul medierii, cum consideram ca e mai bine in acea situatie, tinand cont de acele aspecte ale vietii noastre care ne caracterizeaza si ne intregesc ca oameni (afecte, sentimente, morala, bunatate, intelegere, acceptare). Asa ca, in aceste randuri, voi proceda ca in mediere. O sentinta data de cineva din afara noastra este legala, fara a acoperi insa ceea ce conteaza cu adevarat pentru noi. O hotarare de divort in care scrie ca este desfacuta casatoria ne spune doar ca in fata legii nu mai suntem sot si sotie si cu siguranta nu ne spune si nu ne poate obliga sa nu mai simtim iubire, dor, melancolie, regrete, speranta. Legal suntem liberi sa facem ce vrem, moral, ne ducem obligatiile si experientele rezultate din casnicie mai departe. Exista legi care obliga parintii sa-si intretina copiii, fara a exista legi care sa oblige copiii sa-si ingrijeasca parintii. Cu toate astea, copiii vad de parintii lor. Pentru ca asa considera ei ca e moral. Asa vor ei. Exista insa parinti care isi abandoneaza propriii copii. Nu e nici legal, nici moral, dar reprezinta vointa lor. Asa vor ei. Ne dorim sa traim o viata frumoasa, in liniste, iar cand apare un conflict in relatiile noastre ne simtim amenintati, pierdem controlul asupra situatiei si ne speriem. Ajungem sa ne aparam atacand. Ne consumam energia, timpul, banii, sanatatea, pacea sufletului si ne irosim viata in lupta pentru linistea noastra, pe care o meritam. Acum se poate si altfel. In mediere partile se percep si se trateaza ca persoane in intregul lor. Au libertatea de a vorbi despre ce le doare cu adevarat, au siguranta ca eu, mediatorul, le ascult, ca tot ce discutam ramane in biroul mediatorului. Dupa ce isi descarca povara de pe suflet si minte, pot gasi cea mai buna solutie a situatiei in care sunt. Informarea privind procedura si beneficiile medierii este GRATUITA. Dupa ce o persoana ajunge sa stie de existenta acestei solutii alternative de rezolvare a conflictelor de interese, este alegerea ei daca merge mai departe pe acest drum. Mediatorul este “angajatul” tuturor partilor care intra in mediere. Fiind o persoana din afara, neimplicata emotional si fara interes propriu in cauza, comunicarea mediatorului cu partile este directa, iar in comunicarea dintre parti este intermediarul care ii ajuta sa se inteleaga reciproc si sa isi rezolve neintelegerea. Mediatorul este neutru si impartial. Medierile sunt private, au loc la orele si zilele stabilite de comun acord intre parti si mediator, tinand cont de programul fiecaruia. Discutiile sunt informale, mediatorul nu judeca partile, nu are nevoie de martori. Conflictele se rezolva in 2-3 sedinte de mediere sau chiar una. Parti care au fost in proces 2 ani de zile (17.520 ore de griji si neliniste) au ajuns la acord dupa 2 sedinte (5 ore). Parti care riscau sa stea, nu se stie cat timp, in proces, fara sa se poata bucura de dreptul si bunul lor, au ales medierea si in 2 saptamani au avut bucuria de a reveni la viata lor. Mai linistiti, mai buni. Si asta cu costuri stiute de la inceput si in timpul dorit de ei. Daca avem o neintelegere sau un conflict cu cei apropiati sau dragi noua, cu partenerul de afaceri, seful de la serviciu sau colegul de munca, depinde doar de noi, de increderea in noi si vointa noastra personala de a rezolva situatia prin mediere. Medierea ofera avantaje celor care apeleaza la ea. Unele sunt financiare, altele nu pot fi evaluate in bani (sanatate, timp, liniste, multumire, relatii bune), dar contribuie la calitatea vietii noastre si mai ales, reprezinta ceea ce vrem noi. Vointa noastra se regaseste in acordul de mediere. Eu, mediatorul, nu vand vise si sperante ci va daruiesc ocazia de a ajunge la ele si a le trai. Legal, medierea este voluntara. Moral, din respect pentru noi si viata noastra, este obligatorie. Anca Lucia STANCU, mediator Sursa: Juridice.ro

duminică, 25 noiembrie 2012

Lansare de carte la Oneşti - Mediatorul, conciliator în speţele bancare!

Centrul de Mediere, Servicii Juridice şi Arbitraj a organizat Evenimentul ’’Lansare de CARTE chiar şi WORKSHOP’’, la Cafeneaua Literară din Oneşti, în data de 24 Noiembrie 2012, orele 11:00. Au participat activ mediatori din Oneşti - Centrul de Mediere, Servicii Juridice şi Arbitraj, Bacău - Centrul de Mediere Bacău şi Centrul Regional de Mediere Bacău şi Focşani, cărora le mulţumim şi pe acestă cale. Ne-am bucurat, de asemnea, de prezenţa reprezentanţilor băncilor din Oneşti, atât din eşalonul de conducere cât şi din segmentul de relaţii publice. Cu acestă ocazie, D-na Mediator Georgescu Maricica, membru al Asociaţiei de mediatori din domeniul financiar-bancar FINBAN, a lansat Cartea "Mediatorul, conciliator în speţe bancare", Editura Mustang, 2012. Intâlnirea a a avut un caracter nonformal şi interactiv cuprinzând exemple practice, din speţe privind conflictele bancare, chiar de la autoarea cărţii, care are experienţa, abilităţile şi argumentele necesare şi a explicat la obiect, procedura şi avantajele medierii în acest domeniu, urmate de discuţii libere şi întrebări, şi nu în ultimul rand, contacte cu reprezentanţii sistemului bancar. Concluziile desprinse din workshop-ul de la Oneşti converg în direcţia unei acţiuni comune la nivel naţional şi lobby pentru persuadarea Asociaţiei Române a Băncilor (ARB) şi/sau Banca Naţională a României (BNR) să susţină iniţiativa de modificare a legislaţiei financiar bancare şi accentuarea utilizării mijloacelor alternative de soluţionare a disputelor între clienţi şi bănci; intensificarea activităţii mediatorilor la nivelul departamentelor juridice ale băncilor pentru prezentarea avantajelor utilizării serviciului de utilitate publică - medierea şi accederea la mediator în situaţiile în care mijloacele interne de comunicare între client şi bancă sunt în impas sau se blochează; colaborarea la nivel de protocol încheiat cu băncile în vederea promovării medierii ca mijloc alternativ de soluţionare a disputelor client-bancă şi organizarea de campanii de informare a cetăţenilor/clienţi ai băncilor despre mediere şi educare a acestora prin comunicare cu privire la mijloacele de depăşire a situaţiilor de impas în achitarea obligaţiilor care le au faţă de bancă; precum şi continuarea promovării la nivel individual a mediatorilor ca promotori ai schimbării şi profesionişti ai artei dialogului care au abilităţile necesare şi autorizarea dată de Legea nr.192/2006 şi Consiliul de Mediere din România pentru a soluţiona orice tip de dispute. Interactivitatea participanţilor a convins de utilitatea şi necesitatea unor astfel de acţiuni, care coroborate, contribuie la însuşirea şi perfecţionarea metodelor alternative de rezolvare a disputelor, altele decât instanţele tradiţionale, conform noilor prevederi ale directivelor europene în domeniu. Mediator, Robert-Ionuţ Chiriac, Centrul Regional de Mediere Bacău

duminică, 18 noiembrie 2012

Statutul profesiei de mediator prinde contur la Comisia consultativă a corpului profesional!

În data de 17.11.2012 a avut loc la Braşov şedinţa comisiei consultative a corpului profesional al mediatorilor, conform celor stabilite de participanţii la întâlnirea precedentă de la Piatra Neamţ din 21.09.2012 şi convocării publicate de coordonatori pe site-ul Consiliului de mediere şi grupul de discuţii cc@cmediere.ro. Deşi iniţial invitaţia de găzduire a fost lansată de către reprezentantul A.M.A. Braşov, aceasta nu a mai onorat-o, în schimb s-au oferit ca gazde managerii Asociaţiei UZAMINT Braşov, dna Mariana Belbiţă şi dl. Constantin Mihaiu, care au oferit un cadru deosebit şi nemaiîntâlnit până acum la Bucureşti sau în ţară, lucru pentru care atât noi cât şi ceilalţi participanţi mulţumim foarte mult înainte de toate. Din partea Consiliului de mediere (CM) au participat dna Mocan Angelica şi dna Ioana Marin, iar şedinţa a fost condusă de coordonatorul Trifescu Valentin. La şedinţă au participat aproximativ 30 de mediatori, care au reprezentat 25 asociaţii profesionale ale mediatorilor înscrise în Registrul Naţional al CM, astfel: 1. Belbiţă M. – Uzamint BV, 2-3. Trifescu V. – As.CM Piatra Neamţ şi As. CM Ploieşti, 4. Ivanov G.N. – As. PM Transilvania, 5. Ichim G. – ACM Bacău, 6. Alexandru M.I. – A.C.M. Baia Mare, 7. Mocanu I. – ACM Vrancea, 8. Ghigea V. – A. Colegiul Med. Bacău, 9. Bonţeanu S. – As. Med. Mureş, 10. Asofronie C. – As. Med. Galaţi, 11. Dinu N. – As. PROPAC Oradea, 12. Arhire N. – As. R.Med.Aut. Moldova, 13. Lala D.I. –As.M OLG Sibiu, 14. Ciorobea A. – APMR, 15.-16 Antohe G. – AMA Braşov şi As. Med. Ardeleni, 17. Manea D. – Centrul S.D.M. Constanţa, 18. Iacob A. –As.CM Constanţa, 19. Găman C. – As. CRM Bacău, 20. Borzan D. – As.Med. P. Bistriţa, 21. Vlaicu R. – As. B.M. Dâmboviţa, 22-23. Ionică D. – As. Colegiul Med. Bucureşti şi As. FINBAN, 24. Stan D.D. – As. Camera Med. Iaşi, 25. Văduva M. – As. PROCONSENS Bucureşti. Ordinea de zi a avut un singur punct: Statutul profesiei de mediator, document ce trebuie adoptat de CM în termen de 60 de zile de la republicarea Legii nr. 192/2006 privind medierea şi exercitarea profesiei de mediator, în baza art. V din Legea nr. 115/04.07.2012 de modificare a legii medierii. Menţionăm că în acest scop CM a stabilit un grup de lucru format din 6 membri prin Hotărârea nr. 731/31.08.2012, a aprobat o Procedură de elaborare şi adoptare a statutului prin Hotărârea nr. 781/31.08.2012 şi a desemnat un coordonator prin Hotărârea nr. 845/28.09.2012, dar deocamdată nu s-a făcut altceva, iar republicarea legii va fi realizată când se va considera oportun de către CM. Pe această linie, discuţiile au început din aprilie în comisia consultativă, la Piatra Neamţ în 21.09.2012 a fost desemnat dintre voluntari un colectiv de lucru format din mediatorii Trifescu Valentin, Chelariu Romeu şi Asofronie Constantin pentru realizarea unui material comun din cele două proiecte publicate pe site-ul CM şi s-a adoptat o structură în 9 capitole ale viitorului statut. Atunci a fost prezentat şi alt proiect de către dl. C. Zbora Ciurel, publicat şi acesta ulterior şi distribuit comisiei şi celorlalţi mediatori pe site şi email. De asemenea, după prezentarea celor 3 variante de organizare a corpului profesional al mediatorilor, s-a convenit ca discuţiile asupra capitolului IV Organizare să fie prelungite, urmând ca să se analizeze şi să se voteze de către reprezentanţii asociaţiilor interesate celelalte capitole în 17.11.2012. După salutul gazdelor, mulţumirile participanţilor către acestea, informarea din partea CM şi efectuarea prezenţei şi stabilirea secretariatului şedinţei, sub conducerea coordonatorului Trifescu au început discuţiile pe articole la proiectul comun şi aprobarea acestora de către reprezentanţii asociaţiilor. Reprezentantul As. Med. Galaţi a propus includerea unui capitol „Pregătirea mediatorilor”, propunere care a fost acceptată de reprezentanţii asociaţiilor, urmând a se prelua reglementările existente şi cele necesare în domeniu, aşa cum au stabilit şi alte profesii. Nu au lipsit nici de această dată opozanţi ai continuării demersului, ca şi când aplicarea legii este facultativă, după interesele unor grupuri care vor să impună, ca şi până acum, tratarea profesiei ca o rudă săracă şi neavenită, la masa celorlalte profesii liberale, între care se mândresc că aparţin, fără acoperirea de facto. Este vorba de opoziţia reprezentanţilor aceloraşi asociaţii: Colegiul Mediatorilor Bucureşti, APMR, AMA Braşov, PROCONSENS, mai nou Asociaţia Mediatorilor Ardeleni, As. FINBAN, Camera Mediatorilor Vrancea, care nu acceptă şi tergiversează din motive proprii elaborarea şi adoptarea statutului, dar mai ales organizarea unitară a corpului profesional. A contat însă poziţia constructivă la dezbateri şi dorinţa de a realiza ceea ce legea, CM şi majoritatea asociaţiilor au stabilit, din partea mediatorilor Ichim Gabriela, Daniela Manea, Mariana Belbiţă, Constantin Asofronie, Cătălin Găman, Anca Iacob, Doina Stan, Marina Alexandru şi alţii, de partea cealaltă făcându-şi „datoria” opozanţii prin M. Văduva, A. Ciorobea, G. Antohe, I. Mocanu, D. Ionică. Fără pauza de masă, majoritatea participanţilor au votat conţinutul proiectului, urmând ca până pe 23 noiembrie, grupul de lucru să-l finalizeze, mai puţin capitolul Organizare, pe baza proiectelor puse în dezbatere, cu completări din lege, ROF al CM şi unele hotărâri ale acestuia, cu referinţă la profesia de mediator. Au fost înregistrate voturi „pentru” de la reprezentanţii a 18 asociaţii profesionale şi 7 voturi „împotrivă” din partea asociaţiilor amintite mai sus. Participanţii au stabilit următoarele măsuri: 1. Forma aprobată a proiectului va fi prezentată la CM în 23.11.2012 pentru aprobarea în şedinţa CM a postării pe site, în vederea dezbaterii publice şi consultării asociaţiilor şi celorlalţi mediatori, timp de 30 de zile. 2. Pentru Capitolul Organizarea profesiei să se primească la comisie şi alte propuneri motivate cu text şi electronic până cel târziu la 15.12.2012. 3. Organizarea unei alte şedinţe extraordinare a comisiei consultative în jurul datei de 15.12.2012 sau în preziua Conferinţei naţionale a mediatorilor pentru finalizarea şi a acestui capitol, care să fie prezentat CM şi asociaţiilor în vederea aprobării. În final s-a mulţumit participanţilor pentru eforturile de prezentare la şedinţă şi contribuţia la elaborarea proiectelor, asociaţiilor interesate care au trimis reprezentanţi cu propuneri şi s-a solicitat ca grupul de lucru al membrilor CM să analizeze proiectul şi să participe la viitoarea şedinţă a comisiei cu forma acceptată a acestuia, astfel încât să poată republica legea medierii până la sfârşitul anului şi să se adopte de către comisia consultativă şi apoi de către Consiliul de mediere Statutul profesiei de mediator, necesar mediatorilor şi impus de art. V din Legea nr. 115/2012. Mediator Asofronie Constantin Sursa: Mediere Galaţi

sâmbătă, 17 noiembrie 2012

PROIECT: Planul de promovare a medierii 2013 - 2017!

Legea medierii si organizarea profesiei de mediator nr. 192 din 2006 s-a modificat de trei ori până acum: prin Legea 370/2009, OG 13/2012 şi Legea 115/2012. Constatând că sunt sau vor fi probleme în aplicarea ultimei legi cu privire la informarea asupra medierii care va fi obligatorie în multe cauze începând cu 9 ian. 2013, CdM-CSM-MJ au ajuns la un acord instituţional cu privire la modalităţi de prevenire a acestora. CdM a şi aprobat un Ghid pentru organizarea şedinţei de informare. O problemă majoră tot rămâne. De data aceasta nu ţine de aplicarea legii, ci de către cunoaşterea de către publicul larg si de către profesioniştii din sistemul de justiţie a instituţiei medierii. De aceea, cred că este nevoie de un efort conjugat pentru implementarea reală a medierii în România. Deocamdată, avem un număr mare de mediatori dar un număr foarte mic de medieri. În acest context, propun un PLAN DE PROMOVARE A MEDIERII pentru perioada 2013-2017. Aştept propuneri de definitivare a acestui proiect pe care intenţionez să îl propun apoi spre discuţie şi aprobare grupului interintituţional constituit din cele trei entităţi enumerate mai sus. Sursa: Blog Cristi Danilet

vineri, 16 noiembrie 2012

Convocarea Comisiei Consultative a Corpului Profesional a Mediatorilor!

Stimaţi Colegi, Şedinţa Comisiei Consultative a Corpului Profesional, se replanifică pentru ziua de sâmbătă, 17.11.2012, ora 10.00. Loc de desfăşurare: Braşov, sediul Asociaţiei Profesionale UZAMINT, str. Piaţa Sfatului nr. 4, Tel: 0723.300.671. Ordinea de zi: Elaborarea STATUTULUI PROFESIEI DE MEDIATOR. Asociaţiile profesionale ale mediatorilor care doresc să participe la şedinţă vor desemna câte un reprezentant propriu sau vor da mandat scris (semnat şi ştampilat de către reprezentantul legal al asociaţiei) unui reprezentant al altei asociaţii a mediatorilor. Vă adresăm rugămintea să comunicaţi prin e-mail, la Consiliul de Mediere, până cel mai târziu 15.11.2012, ora 14.00, în format scanat, împuternicirile şi mandatele de reprezentare, pentru a cunoaşte din timp numărul participanţilor la şedinţă, urmând ca acestea să fie depuse în original la coordonatorul Comisiei Consultative, pe timpul şedinţei. Pentru analiză şi dezbateri, ataşăm două proiecte de Statut: - proiectul de statut al cărui structură a fost prezentată în şedinţa Comisiei Consultative de la Piatra Neamţ din data de 21.09.2012. - proiectul de statut propus de Biroul mediatorilor asociaţi ”Ciurel, Gradinaru, Ristea, Zbora-Ciurel si Sisman”. Coordonatorii Comisiei Consultative a Corpului Profesional Din partea CENTRULUI REGIONAL DE MEDIERE BACAU va participa DL.Mediator GAMAN CATALIN - Centrul de Mediere, Servicii Juridice si Arbitraj Onesti

joi, 1 noiembrie 2012

Obligativitatea informarii cu privire la mediere !

Astfel cum afirmam in articolul precedent, medierea se afla intr-un trend ascendent in ceea ce priveste schimbarea mentalitatii, increderii si perceperii acestei metode ca un mijloc real de solutionare a disputelor. Desi statisticile arata ca numarul disputelor solutionate prin aceasta procedura este scazut, dar intr-o linie ascendenta, interesul pentru mediere si pentru profesia de mediator este in continua crestere. Raportul privind starea justitiei in anul 2011 arata ca instantele au incuviintat, in anul 2011, un numar de 1525 de medieri in timpul proceselor, fata de doar 258 de medieri in anul anterior. Modificarile aduse Legii 192/2006 privind medierea O dovada a faptului ca medierea a inceput sa capete o noua dimensiune si o importanta crescuta, o reprezinta noile modificari aduse Legii 192/2006 privind medierea, demers ce vine sa confirme preocuparea constanta a legiuitorului in a gasi si promova solutiile cele mai eficiente pentru ca aceasta procedura sa devina un mijloc real si eficient de solutionare alternativa a disputelor. Obligativitatea informarii cu privire la mediere Astfel, incepand cu data de 01 octombrie 2012, odata cu intrarea in vigoare a Legii 115/2012, care a modificat si completat Legea 192/2006, se instituie obligativitatea informarii cu privire la mediere pentru fiecare persoana fizica sau juridica care isi propune sa initieze un proces pe rolul instantelor de judecata, in domeniile expres prevazute de lege - in materie civila, de familie, in materie penala, in domeniul protectiei consumatorului si in alte materii, in conditiile prevazute de lege. Aceeasi obligatie este stabilita si pentru partile care au deja o cauza pendinte pe rolul instantelor de judecata. Desi discutiile care se pot naste pe marginea acestui subiect sunt mai ample, doua sunt aspectele pe care ne propunem sa le analizam in legatura cu aceasta interventie legislativa: ce inseamna informarea obligatorie si daca medierea a devenit o procedura „obligatorie” in lumina noilor modificari asupra legii privind medierea - intrebari la care vom raspunde in cadrul acestui articol; care sunt sanctiunile care intervin in cazul incalcarii obligatiei de a parcurge etapa obligatorie a informarii si care este eficienta acestor dispozitii legale - intrebari ce vor face subiectul unei analize in articolul viitor pe aceasta tema. Ce inseamna informarea obligatorie? Prin informare obligatorie cu privire la mediere intelegem acea etapa prealabila incheierii contractului de mediere prin care mediatorul ajuta partile ca, in cunostinta de cauza, sa accepte rezolvarea neintelegerilor dintre ele prin mediere. Concret, in cadrul unei sedinte, mediatorul informeaza partile despre avantajele medierii, scopul si limitele medierii, rolul mediatorului, efectele juridice ale medierii si ale acordului de mediere, fara insa a se intra în detalii legate de cauza. Fiecare parte are dreptul sa isi aleaga mediatorul, informarea urmand a fi realizata de catre mediatorul ales. Aceasta activitate de informare si consiliere a partilor cu privire la procedura medierii si avantajele acesteia este gratuita. Indiferent daca informarea se face in sedinta comuna sau in sedinte separate, mediatorul va elibera un proces verbal de informare, ce va fi semnat de mediator si de partea sau partile ce au participat la sedintele de informare. Ce se intampla daca paratul in proces evita / nu doreste sa se supuna acestei obligatii? Daca situatia este mai simpla si eficienta, atat din perspectiva timpului si resurselor implicate, in ipoteza in care ambele parti decid sa se prezinte la sedinta de informare privind medierea, lucrurile devin mai delicate cand persoana ce urmeaza a fi chemata in judecata sau paratul in proces evita/nu doreste sa se supună acestei obligatii. Pentru ca in acest caz, fie partea care se prezinta la mediator va trebui sa faca personal demersurile sau eforturile necesare pentru ca cealalta parte sa se prezinte la sedinta de informare, fie mediatorul va adresa celeilalte parti o invitatie insotita de o confirmare de primire, in vederea informarii si acceptarii medierii, stabilind un termen de cel mult 15 zile. Invitatia se va transmite de mediator prin orice mijloace care asigura confirmarea primirii textului, partea solicitanta urmand a comunica mediatorului toate datele pe care le are la dispozitie pentru a contacta cealalta parte (telefon, email etc.). Ghidul pentru organizarea sedintei de informare privind medierea Lacuna legiuitorului in a stabili explicit modalitatea in care partea solicitanta va face dovada ca a realizat demersurile necesare pentru a aduce partea cealalta la mediere, este acoperita de Ghidul pentru organizarea sedintei de informare privind medierea, adoptat de Consiliul de mediere la data de 28 septembrie 2012, care prevede ca partii i se va elibera un document din care sa reiasa toate demersurile pe care le-a realizat, atasand si copie dupa confirmarea/confirmarile de primire a invitatiei (invitatiilor) pe care le-a transmis. Acest document scris eliberat de mediator are scopul de a dovedi instantei de judecata faptul ca partea care s-a adresat mediatorului a fost de buna-credinta si a incercat sa invite cealalta parte in vederea participarii la sedinta de informare obligatorie. Desi nici legiuitorul si nici Ghidul referit anterior nu disting expres, consideram ca si in aceasta ipoteza, in care nu s-a reusit cooptarea partii adverse la sedinta de informare, persoanei informate i se va elibera un proces verbal de informare. Pentru ca altfel s-ar ajunge la sanctionarea nejustificata a partii diligente, care si-a indeplinit obligatiile stabilite de lege si totodata a realizat demersurile necesare pentru a obtine si informarea partii adverse cu privire la mediere. Promovarea procedurii medierii depinde de intelegerea avantajelor si beneficiilor pe care le implica Primele concluziile care se desprind in legatura cu modificarile survenite asupra legii ce reglementeaza procedura medierii sunt in sensul ca legiuitorul nu si-a schimbat optica in privinta caracterului voluntar al acestei metode alternative de solutionare a disputelor, cel putin in materiile avute in vedere de aceasta modificare, obligativitatea impusa de legiuitor privind doar parcurgerea sedintei de informare cu privire la mediere. Medierea nu a devenit o procedura obligatorie de solutionare a disputelor dintre parti, ceea ce legiuitorul a impus fiind doar parcurgerea sedintei de informare obligatorie cu privire la aceasta procedura. Pe langa beneficiul de a obtine o consacrare legislativa a obligativitatii parcurgerii acestei etape prealabile de informare, atat in Legea privind medierea, in cazul anumitor materii, dar si in Codul de procedura civila la art. 7201, in privinta disputelor contractuale dintre profesionisti (in cazul acestora din urma legiuitorul reglementand si un efect suspensiv al termenului de prescriptie pe o perioada de cel mult 3 luni), in realitate marele castig pe care interventia legiuitorului il aduce este pasul inainte pe care il propune spre cunoasterea acestei metode alternative de solutionare a disputelor. Pentru ca cea mai eficienta metoda de a obtine o schimbare s-a dovedit a fi insasi impunerea ei; practica dovedind ca ori de cate ori am fost constransi sa apelam la parghiile necesare pentru a cunoaste o anumita procedura, schimbarea s-a produs. Oricat de ciudata ar parea concluzia noastra in acest sens, cert este ca nu numai in Romania, dar la nivelul intregii Uniunii Europene, reticenta in a apela la aceasta metoda alternativa a disputelor, si a celorlalte in general, este generata de lipsa de cunoastere a acestei proceduri si a beneficiilor pe care le implica, astfel cum rezulta din Raportul Parlamentului European referitor la solutionarea alternativa a litigiilor in materie civila, comerciala si de familie din 13 octombrie 2001. Totodata, experienta altor state a dovedit ca prezenta partilor la mediator ajuta la promovarea acestei metode, nu de putine ori partile exprimandu-si acordul de a solutiona disputa prin mediere, odata cunoscandu-i avantajele. Articol scris de: Dr. Cosmin Vasile, Partener Zamfirescu Racoti Predoiu Monica Strimbei, Avocat Senior Zamfirescu Racoti Predoiu Sursa: Avocatnet.ro